Kuvagalleria

Dancers in Red

Tekniset tiedot

  • Merkki: Chevrolet El Camino, vm. -87
  • Moottori: 400 cid (6,5 l), remmiahdettu, automaatti vaihteet
  • Polttoaine: Puu, vaihtoehtoisesti bensiini
  • Polttoaineen kulutus: Puuta noin 40 kg / 100 km
  • Polttoainekustannus: 2 ?/100 km
  • Toimintamatka: Hieman yli 200 km/ tankillinen (mahd. ottaa nopeudesta riippuen 1300 km polttoaine mukaan)
  • Huippunopeus: yli 140 km/h
  • Oma paino ajokunnossa: ~ 2 000 kg
  • Kaasutinlaitteisto: Rakennettu 2007
  • Moottorin elektroninen ohjaus: Motec M800, sähköisesti ohjattu seoksen lamda-säätö, bensiinin ja puukaasun yhteiskäytön mahdollisuus, automaattinen kaasuttimen sytytys
  • Päästöt: Täyttää E4-normin katsastusmittauksessa puukaasulla

ekokortteli.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=x6168-5S9io

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Viimeisimmät

  • 10.12.2018 11:17Pääministeri Juha Sipilän puhe Suomalaisia ilmastotekoja - Enemmän ja nopeammin-seminaarissaLue lisää »
  • 5.12.2018 15:45Pääministeri Juha Sipilän lausunto Oulun tapauksista Lue lisää »
  • 4.12.2018 14:05Pääministerin puhe Muistovuosi 1918 päätösseminaarissa 4.12.2018Lue lisää »

Blogin arkisto

Euroopan velkakriisiin ei ole helppoa ratkaisua

Sunnuntai 23.1.2011

The Economist lehti otti uusimmassa numerossa (15.1.2011) kantaa euroalueen velkaongelmien ratkaisuun. Nykyinen pelastusstrategia ei toimi. Euroalueen kriisimaiden velat pitäisi järjestellä uudelleen velkajärjestelyn kautta.

Kreikan, Irlannin ja Portugalin taloudet ovat hyvin erilaisia. Yhteisenä tekijänä on kansainvälisen kilpailukyvyn menettäminen. Näille maille Euro on aivan liian vahva valuutta, jotta nämä maat pääsisivät vientivetoiseen kasvuun. Kotimaisen kysynnän varaan ei voi rakentaa mitään. Tuloksena on vääjäämättä BKT:n lasku. Tällaisissa olosuhteissa budjetin tasapainottaminen on mahdoton tehtävä ja korkomenot kasvavat vuosi vuodelta.

Kreikan valtionvelka on arvelujen mukaan vuonna 2015 noin 165 % BKT:stä. Velan korkoihin menisi tuolloin jo 8-9 % kansantuotteesta. Se on kestämätön tilanne eikä maa tule selviämään ilman velkajärjestelyä.

Portugali on menettänyt vientiteollisuutensa kilpailukyvyn. Vaihtotase on ollut jo vuosikausia yli 10 % alijäämäinen, samoin yksityissektori on pahoin velkaantunut ulkomaille. Maan taloudesta ei löydy sellaista energiaa, että valtion budjetti voitaisiin pehmein konstein tasapainottaa.

Irlanti on tehnyt eniten kriisinsä ratkaisemiseksi, mutta valtion velan ennustetaan sielläkin olevan 2015 jo 125 % BKT:sta. Se on heidän tilanteessaan sietämätön luku. On siis selvää, että kriisi ei ratkea nykyisellä strategialla. Ongelmat siirtyvät eteenpäin, jos avun määrää kasvatetaan.

The Economist suosittelee, että tässä vaiheessa alettaisiin heti toteuttaa kolmen pienen kriisimaan velkasaneerausta. Kreikan velka puolitettaisiin ja Irlannin sekä Portugalin lainoista pitäisi pyyhkiä kolmannes pois. Velkasaneeraus ravisuttaisi finanssimarkkinoita, mutta ei johtaisi kaaokseen. Vaikka velkasaneeraukseen ryhdyttäisiin, uutta avustusrahaa tarvittaisiin silti ainakin huojuvien pankkien tukemiseen. Sitä tarvitaan todennäköisesti myös siihen, että Espanja, Italia ja Belgia selviäisivät kriisistä ilman velkojen uudelleen järjestelyä. Myös euroalueen ylisuuren ja ylivelkaisen finanssimaailman saneeraus olisi välttämätöntä.

Euroalueen sisällä Saksan kilpailukyky on ylivertainen, Suomellakin se on kohtuullinen kriisimaihin verrattuna. Irlannissa molemmilla mailla oli omia intressejä, mutta esimerkiksi Portugalissa Suomen intressit ovat hyvin pienet. Saksan pankkien riskit periferian maissa ovat sen sijaan tavattoman suuret. Monilla muilla mailla on sama tilanne kuin Saksalla. EU:ssa Suomi voi jäädäkin yksin yhdessä Slovakian ja Viron kanssa.

Se on selvä, että kaikkien maiden tulee saada oma taloutensa tasapainoon, mutta millä suunnitelmalla kriisimaiden tuesta ei tule pysyvä käytäntö. Kaikkia asioita on helppo vastustaa, mutta mitä pitäisi tehdä? Portugali ei tule kestämään vappuun saakka. Silloin viimeistään olisi tunnustettava tosiasiat ja kaivettava työkaluvarastosta selkeä velkasaneerausohjelma kaikille kolmelle maalle.

Avainsanat: euroopan velkakriisi, pankkikriisi