Kuvagalleria

Dancers in Red

Tekniset tiedot

  • Merkki: Chevrolet El Camino, vm. -87
  • Moottori: 400 cid (6,5 l), remmiahdettu, automaatti vaihteet
  • Polttoaine: Puu, vaihtoehtoisesti bensiini
  • Polttoaineen kulutus: Puuta noin 40 kg / 100 km
  • Polttoainekustannus: 2 ?/100 km
  • Toimintamatka: Hieman yli 200 km/ tankillinen (mahd. ottaa nopeudesta riippuen 1300 km polttoaine mukaan)
  • Huippunopeus: yli 140 km/h
  • Oma paino ajokunnossa: ~ 2 000 kg
  • Kaasutinlaitteisto: Rakennettu 2007
  • Moottorin elektroninen ohjaus: Motec M800, sähköisesti ohjattu seoksen lamda-säätö, bensiinin ja puukaasun yhteiskäytön mahdollisuus, automaattinen kaasuttimen sytytys
  • Päästöt: Täyttää E4-normin katsastusmittauksessa puukaasulla

ekokortteli.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=x6168-5S9io

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Viimeisimmät

  • 10.12.2018 11:17Pääministeri Juha Sipilän puhe Suomalaisia ilmastotekoja - Enemmän ja nopeammin-seminaarissaLue lisää »
  • 5.12.2018 15:45Pääministeri Juha Sipilän lausunto Oulun tapauksista Lue lisää »
  • 4.12.2018 14:05Pääministerin puhe Muistovuosi 1918 päätösseminaarissa 4.12.2018Lue lisää »

Blogin arkisto

Sotessa on vielä paljon tehtävää

Perjantai 9.1.2015 klo 17:12

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi joulukuussa. Puolueet pääsivät uudistuksesta historialliseen sopuun viime keväänä.

Esityksessä palveluiden järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan. Järjestämisvastuu on viidellä sote-alueella ja tuottamisvastuu on 19 tuotantovastuualueella. Sote-alueen kuntayhtymä vastaa siitä, että sen alueella kuntien asukkaat ja muut palveluihin oikeutetut saavat tarvitsemansa palvelut. Tavoitteena on katkeamaton hoitoketju ja raja-aitojen vähentäminen. Näin ihmisten pompottelun pitäisi loppua.

Olin tänään vihkimässä Puolangalla uuden terveyskeskuksen. Kainuun maakuntakokeilun päätyttyä Puolanka on järjestänyt sote-palvelunsa Attendon kautta. Yhtiö vastaa palveluiden laadusta ja toimivuudesta, mutta lopullinen päätös- ja valvontavalta sote-asioissa on säilynyt kunnalla.

Puolankalaisia kiinnostikin tänään eniten, voiko nykyinen palveluntuotantomalli jatkua tulevaisuudessa. Nyt on tärkeää kerätä puolueetonta tietoa tämäntyyppisistä järjestelyistä. Mitkä ovat ulkoistamisen plussat ja miinukset? Tuottiko järjestely säästöjä ja paranivatko ruohonjuuritason palvelut kuntalaisille? Toivon, että Puolangan kokemuksista tehdään tutkimus jo tämän vuoden aikana tulevaisuuden päätöksentekoa varten.

Minun mielestäni nyt lainsäädäntövaiheessa oleva sote-uudistus ei estä tulevaisuudessakaan tällaisia palveluntuotantomalleja. Siitä ei vaan jatkossa päätetä Puolangan valtuustossa, vaan Kainuun tuotantovastuualueella.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa on vielä paljon tehtävää. Järjestämislain toimeenpanon lisäksi meidän on uudistettava sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus sekä saatava tietojärjestelmät yhteensopiviksi. Ilman näitä kahta palikkaa uudistus jää vajavaiseksi.

Rahoituksessa on pyrittävä yksikanavaisuuteen. Tässä asiassa on uskallettava ottaa jättiläisen loikka kissan askelien sijaan.

Toinen tärkeä asia on potilastiedon liikkuminen. Tämän edellytys on taas yhtenäiset tietojärjestelmät ja standardit. Kunnollisten ja yhteensopivien tietojärjestelmien avulla terveyspalveluissa on saavutettavissa satojen miljoonien säästöt. Kansallinen palveluväylä mahdollistaa tällaisen kehityksen. Siihen on vain tartuttava ripeästi. Nyt tietojärjestelmien hankkiminen on liian hajanaista ja tehotonta.

 

Avainsanat: sote, tietojärjestelmät, rahoitus

Sote-sopu sopimuksen mukainen - seuraavaksi rahoitus kuntoon

Keskiviikko 25.6.2014 klo 18:08

Parlamentaarisen ohjausryhmän esitys sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisesta on eduskuntapuolueiden puheenjohtajien aiemmin tänä vuonna tekemän sopimuksen mukainen. Päälinjoista on saatu sopu ja on hyvä, että asia nyt etenee. Keskusta on ollut aloitteellinen sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteellisen ratkaisun synnyssä alusta lähtien.

Ratkaisun mittaluokka on riittävä. Se turvaa palvelut pitkällä tähtäimellä. Uskon, että puolueiden välinen sopu on politiikan uskottavuuden näkökulmasta tärkeä ja isänmaallinen teko.Suomen talouden kestävyysvajeen umpeenkuromisessa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteellinen uudistus on myös ehdoton välttämättömyys.

Maaliskuisen sovun taustalla oli turvata suomalaisten palvelut ja helpottaa lääkäriin pääsyä. Tavoitteena oli kyetä purkamaan rajat sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. On myös tärkeää, että palveluiden järjestäjä ja tuottaja erotetaan toisistaan. Ratkaisu jättää kunnille ja alueille paljon päätäntävaltaa. Neuvotteluissa Keskustalle oli olennaista, että lähipalveluiden turvaamisesta saadaan pykäliin tiukka maininta.

Kolmen kuukauden ajan eduskuntapuolueiden asettamat neuvottelijat ovat ruotineet läpi puheenjohtajien sopimusta ja hioneet sen pohjalta lakipykäliä. Ryhmän työ on ollut hidasta - eikä tietenkään erityisen helppoa. Haluan kiittää kollegoitani, muiden puolueiden puheenjohtajia, siitä, että sopu sai vihdoinkin puitelain muodon. Erityiskiitoksen haluan antaa peruspalveluministeri Susanna Huoviselle ja Keskustan neuvottelijoille Juha Rehulalle ja Tapani Töllille ahkerasta japeriksiantamattomasta työstä.  

Nyt syntynyt ratkaisu on ensimmäinen merkittävä askel. Seuraava tärkeä kokonaisuus on sote-rahoituksen uudistus. Senkään kanssa ei sovi enää vitkastella - palvelujen järjestämisen ja rahoituksen uudistamisen pitää kulkea käsi kädessä. Keskusta esitti jo viime syksynä oman mallinsa siitä, miten voisimme edetä kohti yksikanavaista rahoitusta.

Avainsanat: sote-sopu, rakenneuudistus, sosiaali- ja terveyspalvelut, perusterveydenhuolto, kunnat, lähipalvelut, rahoitus

Nyt oli tehtävä ratkaisu

Sunnuntai 23.3.2014 klo 14:00

Olen tullut politiikkaan tehdäkseni ratkaisuja. Kun minut valittiin tähän hommaan vajaat kaksi vuotta sitten, halusin tuoda politiikkaan uudenlaista keskustelun ja sopimisen kulttuuria. Olen vilpittömän iloinen siitä, että tänään oppositio ja hallitus ovat ajatelleet seuraavia vaaleja pidemmälle, koko maan etua. Uskon, että se voi osaltaan herättää uudenlaista luottamusta politiikkaa kohtaan. 

Asiantuntijoiden vahva näkemys on ollut, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen tarvitaan leveämmät hartiat. Sovitussa mallissa järjestämisvastuu on viidellä toimijalla, mutta palvelut tuotetaan paikallisella ja alueellisella tasolla kuten tähänkin asti. Keskustalle on tärkeää, että rakenteissa vastaisuudessakin huomioidaan Suomen erilaisten alueiden erilaiset tarpeet.

Toinen asiantuntijoiden vaatima tavoite on ollut perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen raja-aidan poistaminen. Sen myötä palveluihin saadaan tehokkuutta ja laatua. Tämä on ollut myös Keskustan uudistustavoitteen tärkein osa.Aiemmin hallituksen piiristä esitetyissä malleissa nämä asiantuntijoiden vaatimat tavoitteet eivät olisi toteutuneet.

Lue lisää »

Avainsanat: Sote-uudistus, terveydenhuollon rahoitus, yksikanavaisuus, erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto

Näin sote-solmu aukeaa

Perjantai 29.11.2013 klo 10:28

Julkaistu ensimmäisenä MTV3:n Nettivieras-blogissa 29.11.2013.

Hallituksen päätöstä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta on nyt odoteltu reilu puolitoista vuotta. Kansainvälisissä mittauksissa, joissa vertaillaan suomalaisen terveydenhuollon tasa-arvoisuutta muihin maihin, olemme vasta neljännenkymmenennen sijan heikommalla puolella.

Kun tosiasiat tiedetään, on ollut hämmentävää seurata hallituksen sisäistä riitelyä ja saamattomuutta asiassa. Sosiaali- ja terveyspalvelut on alistettu suurkuntahankkeelle ja isäntäkuntamalli on törmännyt perustuslaillisiin ongelmiin. Hallituksen mallit eivät saa laajaa kannatusta taakseen ja ne eivät poista terveydenhuollon perusongelmia.

Kaikki puolueet ovat sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lähtökohdista pääpiirteissään samaa mieltä. Ensinnäkin tarvitsemme perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraation. Toiseksi tarvitaan riittävän leveät hartiat palveluiden järjestämiseksi. Asiantuntijoiden mukaan noin 10 - 20 järjestävää tahoa riittää. Kolmanneksi toimivalla sote-alueella on oltava 24/7 päivystys. Neljänneksi rahoitus on muutettava yksikanavaiseksi. Viidenneksi tietojärjestelmien yhteensovittaminen on oltava keskeinen osa uudistusta. Kuudenneksi sairaaloiden johtamiseen tarvitaan uusi ote.

Hallitukselle Keskustan tarjoama yhteistyö ei ole kelvannut, mutta sote-solmu voisi aueta esimerkiksi näin.

Ensimmäisessä vaiheessa hallitus luopuu sairaanhoitopiirien lakkauttamisesta ja isäntäkuntamalliajattelusta sekä siirtää perusterveydenhuollon ja vaativamman sosiaalitoimen kunnilta sairaanhoitopiireille. Erikoissairaanhoito siellä jo on. Näin uudistusta pystytään viemään eteenpäin jo tällä vaalikaudella ja se saadaan järkeville raiteille.

Toinen vaihe tapahtuu seuraavalla vaalikaudella. Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa on oltava mukana rahoitus, tietojärjestelmien yhteensovittaminen, johtaminen ja hallinto, lääkäreiden kaksoisrooli sekä työnjako sairaanhoitopiirien kesken että myös erityisvastuualueiden kesken.

Työtä riittää useaksi vuodeksi, mutta tekemättä jättäminen ei nyt auta Suomea.

 

Avainsanat: sosiaali-ja terveyspalvelujen uudistus, sairaanhoitopiirit, perusterveydenhuolto, yksikanavainen rahoitus